Norsk English

Emneside for MILM2405 Luftmakt og luftmilitær ledelse i krise og krig

Hva lærer du

Emnet skal gi kadettene økt helhetlig forståelse for hvordan luftmilitære operasjoner planlegges og ledes i krise og krig, samt konteksten dette skjer innenfor. Emnet skal gi kadettene metodiske- og teoretiske kunnskaper, samt praktiske ferdigheter i planlegging, ledelse og gjennomføring av luftmilitære operasjoner. I dette inngår kunnskaper og ferdigheter innen luftoperative plan- og ledelsesprosesser på operasjonelt og taktisk nivå.

Engelsk er et sentralt fag for språkferdigheter, kommunikasjonskompetanse og kulturforståelse. Hovedformålet i vårens undervisning er å videreutvikle kadettenes kunnskaper og ferdigheter i engelsk. Samtidig settes det søkelys på å utvikle deres forståelse for hvordan i) luftmakt oppfattes og oppleves utenfra, og ii) interkulturell kommunikasjon og sosiale maktstrukturer er relevante for ledere i Forsvaret og Luftforsvaret.

Militær idrett og trening (MIT) undervises parallelt med emnet.

  1. Kunnskap

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • beskrive det strategiske, operasjonelle og taktiske ledelsesnivået i Norge, samt det strategiske og operasjonelle ledelsesnivået i NATO
    • forklare det nasjonale og allierte krisehåndterings- og beredskapssytemet, samt sentrale planer og bestemmelser for luftmilitære operasjoner
    • forklare trinnene i den operative plan- og beslutningsprosessen generelt, og planlegging av luftmilitære operasjoner spesielt
    • reflektere over hvordan rammefaktorer som politikk, strategi, operasjonsmiljø, organisasjonsstruktur og -kultur, rettslige rammer og etikk, påvirker planlegging og gjennomføring av luftmilitære operasjoner

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • anvende teoretiske og praktiske ledelsesverktøy selvstendig og utøve skjønn i forbindelse med planlegging, ledelse og gjennomføring av luftmilitære oppdrag, både alene og som del av en gruppe. 
    • anvende faglige kunnskaper til å planlegge, organisere og lede et luftoperasjonsrom under veiledning
    • vurdere luftmilitære styrkers muligheter og begrensninger i lys av de ramemfaktorer som påvirker luftmakt og luftmilitær ledelse i krise og krig
    • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • skrive en selvstendig akademisk tekst på flytende og idiomatisk korrekt engelsk
    • uttrykke seg nyansert og presist på engelsk med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon.
    • lese ulike engelske tekster og gjenkjenne og overføre relevant læring mellom ulike kontekster.
    • lytte til, forstå og bruke relevant engelsk fagterminologi

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • kritisk reflektere over ulike perspektiver ved anvendelse av luftmakt
    • bidra til organisatorisk læring i forbindelse med evaluerings- og læringsprosesser
    • diskutere sosiale maktstrukturer og interkulturell kommunikasjon relevante for ledere i Forsvaret og Luftforsvaret.
    • levere en luftmilitær brief på korrekt engelsk
  2. Emnet består av fire tema som alle gjennomføres som en kombinasjon av teori, praksis og refleksjon, organisert i plenum-, team- og individuelt arbeid..

    Tema 1 tar for seg hvordan det politiske- og strategiske ledelsesnivået setter rammer for og innvirker på anvendelsen av luftmakt.

    Tema 2 gir en innføring i hvordan luftmilitære operasjoner planlegges og ledes på operasjonelt/taktisk nivå. I forbindelse med dette tema gjennomføres en studietur til Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) og nasjonalt luftoperasjonssenter (NLUS/NAOC).

    Tema 3 utgjør den største delen av emnet og fokuserer på praktisk planlegging, ledelse og gjennomføring av luftmilitære oppdrag på taktisk nivå. Basen, det vil si der Luftforsvaret opererer fra i krise og krig, og luftoperasjonsrommet - der hvor operasjonene styres og ledes fra - vil stå i fokus i dette temaet og danne utgangspunkt for øvelsen som gjennomføres mot slutten av emnet.

    Tema 4 - Engelsk undervises gjennom hele semesteret, parallelt med fordypningsemnene og MILM2405. Det legges opp til variert undervisning for å sørge for trening i de ulike språkferdighetene, veksling mellom akademisk og mer praktisk arbeid, samt individuelt, par- og gruppearbeid.

  3. Dyndal, G. L. (2020). Fremsyn om sikkerhetsdynamikken og truslene. I A.K. Larssen & G.L. Dyndal (red.) Strategisk ledelse i krise og krig. Det norske systemet (s. 35-57). Oslo: Universitetsforlaget. (23 sider)

    Forsvarsstaben (2019). Beredskapssystem for forsvarssektoren (BFF) Kapitlene uten vedleggene (BEGRENSET) (75 sider)

    Forsvaret (2013). Etterretningsdoktrinen. Oslo: Forsvaret. (47 sider)

    Forsvaret (2018). Forsvarets doktrine for luftoperasjoner. Forsvaret. Kap. 4 Luftmilitær kommando og kontroll. (12 sider).

    Forsvarets Høgskole/Forsvarets Stabsskole (2013). Norsk manual i krigens folkerett. Oslo: FHS/FSTS. Kapitlene 11, 12 og 15 (38 sider)

    Forsvarsstaben (2019). Forsvarets fellesoperative doktrine (FFOD). Kapitlene 3, 5, 6 og 7. Oslo: Forsvarets høgskole/Stabsskolen.  (148 sider)

    Hilde, P. S. (2020). Bistand fra NATO og allierte: Norge utløser artikkel 4 og 5. I A.K. Larssen & G.L. Dyndal (red.) Strategisk ledelse i krise og krig. Det norske systemet (s. 373-387). Oslo: Universitetsforlaget. (15 sider)

    Johansen, S.R. (2020). Krig på norsk jord: Hvilken rett gjelder? I A.K. Larssen & G.L. Dyndal (red.) Strategisk ledelse i krise og krig. Det norske systemet (s. 389-404). Oslo: Universitetsforlaget (16 sider)

    Kristoffersen, E. (2020). Jegerånden - å lede i fred, krise og krig. Kap. 8 Planlegging er alt - planen er ingenting. Kap. 9 Mot til å nei (s 173 - 221). Oslo: Gyldendal. (49 sider)

    Luftforsvaret (2019). Konsept for kommando og kontroll i Luftforsvaret. Luftforsvarsstaben. (BEGRENSET) (20 sider)

    Luftforsvaret (2018) Stabshåndbok i luftmilitær planlegging. Rygge: Luftforsvaret (180 sider).

    Matlary, J (2009) Når krig blir fred og fred blir krig:etiske utfordringer for soldaten i Lunde, N. T. og Matlary, J (2009) Etikk og militærmakt (s. 205-224)  (19 sider) 

    Moldjord, C & Holen. A. (2005). Aggresjon og militær atferd.  I C. Moldjord, H. Nordvik & A. Gravråkmo (Red.) Militær ledelse og de menneskelige faktorene. (s. 113-130). Trondheim: Tapir forlag. (18s)

    NATO. (2016). AJP-3-3 (B), Allied Joint Doctrine for Air and Space Operations. Brussel: NATO. (90 sider).

    NATO (2019). AJP-05, Allied Joint Doctrine for Operational-level Planning. Brussel: NATO. Kapittel 1, 2 og 3 (26 sider).

    Vikan, Cornelia (2019) Military Power and Ethics in the Grey Area of War - Afghanistan Doctoral Theses NTNU 2019:358 (73- 100) (27 sider) 

    Wilhelmson, Peter S (2014) Kulturforståelse i internasjonale operasjoner. I Heier, T, Kjølberg, A og Rønnfeld, C (red) Norge i internasjonale operasjoner (s 211-222) (11 sider ) 

    Engelskkompendium med utdrag fra utvalgte engelskspråklige tekster på ca. 200 sider i tillegg til en selvvalgt tekst på engelsk (minimum ca. 50 sider). Alle tekstene omhandler fagets fokus dette semesteret. Pensumheftet vil bli gjort tilgjengelig på kullets itslearning-side.

    Totalt: 1064 sider.

  4. Obligatorisk arbeidskrav: Et akademisk essay på engelsk basert på en selvvalgt tekst

    Obligatorisk arbeidskrav: Ekskursjoner. I emnet gjennomføres det en studietur til Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) og nasjonalt luftoperasjonssenter (NAOC). Hensikten med studieturen er å øke kadettenes kunnskap om hvordan luftmilitære operasjoner planlegges og ledes nasjonalt.

    Obligatorisk arbeidskrav: Øvinger. Kadettene skal planlegge, lede og gjennomføre oppdrag som en luftmilitær avdeling. Det hele munner ut i en obligatorisk deployeringsøvelse av inntil én ukes varighet.

     

    Vurderingsform:  Hjemmeeksamen, individuell.Skriftlig hjemmeeksamen i engelsk innebærer å revidere og utvide det tidligere innleverte essayet (arbeidskrav) med utgangspunkt i relevant litteratur.

    Karakterskala: A-F

    Andel: 3/15

     

    Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen. Gjennomføres som en briefing omkring en luftmilitær problemstilling med påfølgende oppfølgingsspørsmål fra sensor.

    Varighet: 4 timer

    Karakterskala: A-F

    Andel: 12/15