Norsk English

Emneside for MILM2405 Luftmakt og luftmilitær ledelse i krise og krig

Hva lærer du

Emnet skal gi kadettene økt helhetlig forståelse for hvordan luftmilitære operasjoner planlegges og ledes i krise og krig, samt konteksten dette skjer innenfor. Emnet skal gi kadettene metodiske- og teoretiske kunnskaper, samt praktiske ferdigheter i planlegging, ledelse og gjennomføring av luftmilitære operasjoner. I dette inngår kunnskaper og ferdigheter innen luftoperative plan- og ledelsesprosesser på operasjonelt og taktisk nivå.

Engelsk undervises gjennom hele semesteret, parallelt med fordypningsemnene og MILM2405, og hovedformålet er å videreutvikle kadettenes kunnskaper og ferdigheter i engelsk. Samtidig settes det søkelys på å utvikle deres forståelse for hvordan i) luftmakt oppfattes og oppleves utenfra, og ii) aspekter ved interkulturell kommunikasjon relevante for ledere i Forsvaret og Luftforsvaret.

Militær idrett og trening (MIT) undervises parallelt med emnet.

  1. Kunnskap

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • beskrive det strategiske, operasjonelle og taktiske kommandonivået i Norge og NATO
    • forklare det nasjonale og allierte krisehåndterings- og beredskapssystemet, samt sentrale planer og bestemmelser for luftmilitære operasjoner
    • forklare trinnene i den operative plan- og beslutningsprosessen generelt, og planlegging av luftmilitære operasjoner spesielt
    • reflektere over hvordan rammefaktorer som politikk, strategi, operasjonsmiljø, organisasjonsstruktur, organisasjonskultur, rettslige rammer og etikk, påvirker planlegging og gjennomføring av luftmilitære operasjoner
    • forstå og bruke relevant engelsk fagterminologi

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • anvende teoretiske og praktiske ledelsesverktøy selvstendig og utøve skjønn i forbindelse med planlegging, ledelse og gjennomføring av luftmilitære oppdrag, både alene og som del av en gruppe.
    • anvende faglige kunnskaper til å planlegge, organisere og lede et luftoperasjonsrom under veiledning
    • vurdere luftmilitære styrkers muligheter og begrensninger i lys av de rammefaktorer som påvirker luftmakt og luftmilitær ledelse i krise og krig
    • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • skrive en selvstendig akademisk tekst på flytende og idiomatisk korrekt engelsk
    • uttrykke seg nyansert og presist på engelsk med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon.
    • drøfte ulike engelske tekster og gjenkjenne og overføre relevant læring mellom ulike kontekster.

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • vise kritisk forståelse for ulike perspektiver på anvendelse av luftmakt
    • bidra til organisatorisk læring i forbindelse med evaluerings- og læringsprosesser
    • diskutere aspekter ved interkulturell kommunikasjon relevante for ledere i Forsvaret og Luftforsvaret. 
    • levere en luftmilitær brief på korrekt engelsk
  2. Emnet består av fire tema som alle gjennomføres som en kombinasjon av teori, praksis og refleksjon, organisert i plenum-, team- og individuelt arbeid.

    Tema 1 fokuserer på det politiske- og strategiske kommandonivået både nasjonalt og i NATO.

    Tema 2 fokuserer på planlegging og utførelse av militære luftoperasjoner på operasjonelt og taktisk kommandonivå både nasjonalt og i NATO.

    Tema 3 fokuserer på taktisk kommandonivå (luftving) med planlegging og utførelse av en luftoperasjon med nasjonalt bidrag i en NATO-ledet operasjon.

    Tema 4 fokuserer på engelsk som operasjonsspråk på alle kommandonivå, både skriftlig og muntlig, ved planlegging og utførelse av luftoperasjoner.

  3. https://bibsys-xg.alma.exlibrisgroup.com/leganto/public/47BIBSYS_FHS/lists/2618018000002275

  4. Obligatorisk arbeidskrav:

    Et akademisk essay på engelsk basert på en selvvalgt tekst

    Vurderingform:

    Vurdering 1: Skriftlig hjemmeeksamen (på engelsk)

    Gruppering: Individuell.

    Karakterskala: A-F

    Andel: 20%

    Skriftlig hjemmeeksamen på engelsk innebærer å revidere og utvide det tidligere innleverte essayet (arbeidskrav) med utgangspunkt i relevant litteratur.

     

    Vurdering 2: Muntlig eksamen.

    Gruppering: Individuell

    Varighet: 4 timer (3 timer forberedelse og inntil 1 time presentasjon og eksaminasjon)

    Karakterskala: A-F

    Andel: 80%

    Vurdering 2 gjennomføres som en briefing omkring en luftmilitær problemstilling med påfølgende oppfølgingsspørsmål fra sensor.

  5. MILM2405 Luftmakt og luftmilitær ledelse i krise og krig består av fire tema.

    Tema 1 tar for seg hvordan det politiske- og strategiske kommandonivået setter rammer for og innvirker på anvendelsen av luftmakt.

    Tema 2 gir en innføring i hvordan luftmilitære operasjoner planlegges og ledes på operasjonelt og taktisk nivå. I forbindelse med dette tema gjennomføres en studietur til Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) og nasjonalt luftoperasjonssenter (NLUS/NAOC).

    Tema 3 utgjør den største delen av emnet og fokuserer på praktisk planlegging, ledelse og gjennomføring av luftmilitære oppdrag på taktisk nivå. Basen, det vil si der Luftforsvaret opererer fra i krise og krig, og luftoperasjonsrommet - der hvor operasjonene styres og ledes fra - vil stå i fokus i dette temaet. Kadettene skal planlegge, lede og gjennomføre oppdrag som en luftmilitær avdeling. Det hele munner ut i en deployeringsøvelse mot slutten av emnet.

    Tema 4 - Engelsk undervises gjennom hele semesteret, parallelt med fordypningsemnene og MILM2405.Det legges opp til variert undervisning for å sørge for trening i de ulike språkferdighetene, veksling mellom akademisk og mer praktisk arbeid, samt individuelt, par- og gruppearbeid.