Norsk English

Emneside for OPS2201 Kontekst landoperasjoner

Studiepoeng
15
Studieår
2025
Engelsk emnetittel
Context in Land Operations

Hva lærer du

Hensikten med emnet er å gi kadettene kunnskap og forutsetninger for å lede planlegging og gjennomføring av militære operasjoner i krig, krise og fred. Dette gjøres ved å tilføre en større forståelse for hvorfor militær makt anvendes og hvordan kontekstuelle faktorer påvirker militær problemløsning.

Emnet består av to delemner. Delemnet Operasjonsmiljøet fokuserer på politiske, historiske, kulturelle, kommunikative, rettslige og etiske forholds innflytelse på militære landoperasjoner. Delemnet Militær teknologi og innovasjon gir forståelse for faktorer som påvirker mennesker, teknologiske systemer og dermed de taktiske løsningene i ulike operasjonsmiljøer. I skjæringspunktet mellom de to delemnene tilegner kadettene seg innsikt i hvorfor og hvordan militær makt anvendes og lærer å nytte slik fagkompetanse til kritisk å treffe begrunnede valg i egen oppdragsløsning.

  1. Kunnskap

    Kadetten har etter fullført emne:

    • bred kunnskap om hvordan politiske forhold påvirker konkret militær oppdragsløsning.

    • kunnskap om rettslige, etiske, kulturelle, kommunikative, historiske og militær teknologiske forhold som kan påvirke militær oppdragsløsning.

    • kunnskap om sentral teknologi, hvilke effekter som kan oppnås og hvilke mottiltak som eksisterer.

    • kunnskap om rettslige og etiske begrunnelser for militær maktbruk, og for forbudte våpen.

    • kunnskap om rettslige begrunnelser for militær maktbruk som kan påvirke mandat og engasjementsregler.

    • kunnskap om hvordan Forsvaret, Forsvarets Forskningsinstitutt og norsk forsvarsindustri samarbeider.

    • kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor kontekstuelle forhold for landoperasjoner.

    Ferdigheter

    Kadetten kan etter fullført emne:

    • anvende teori, metode og perspektiver fra fagene internasjonal politikk, kultur, kommunikasjon, historie, juss, etikk, militær teknologi og innovasjon for å ta begrunnede valg som militær leder.

    • kritisk og selvstendig reflektere over kontekstuelle forhold som kan påvirke militær problemløsning.

    • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff fra undervisningsemnet som kan være relevant for å forstå et gitt operasjonsmiljø.

    • anvende muntlig og skriftlig engelsk på en måte som er hensiktsmessig i egen oppdragsløsning.

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne:

    • har kadetten innsikt i kontekstuelle forhold som kan påvirke militær problemløsning

    • kan kadetten formidle fagstoff og utveksle synspunkter innen fagområdene internasjonal politikk, juss, etikk, kultur, kommunikasjon, historie, og militær teknologi og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.

    • kjenner kadetten til militær teknologisk nytenking og innovasjonsprosesser.

  2. Emnet gir kadettene mulighet for egenutvikling gjennom undervisning, gruppearbeid, og egenstudier. Offisersutviklingen ivaretas gjennom økt evne til å identifisere og vurdere kontekstuelle forhold som påvirker gjennomføringen av militære operasjoner. 

    Delemne 1: Operasjonsmiljøet

    Delemnet omhandler operasjonsmiljøets innvirkning på landoperasjoner. Dette forstås som politiske, historiske, kulturelle, kommunikative, rettslige og etiske forhold i et operasjonsområde.

    Forståelse for operasjonsmiljøet bidrar til å etablere beslutningsgrunnlag og skaper forutsetning for situasjonsforståelse og situasjonstilpasset ledelse. Forståelsen for de ulike forholdenes påvirkning på landoperasjoner er dermed vesentlig for at en troppefører skal kunne forstå og tilpasse egen oppdragsløsning og ledelse til konteksten og ta gode taktiske beslutninger.Delemnet er teoretisk og anvender egenstudier, individuelt- og gruppe-arbeid, forelesninger, digitalt læringsmateriell, samt spill.

    Delemne 2: Militær teknologi og innovasjon

    Delemnet vil ta for seg teknologi og innovasjon i rammene av den militære organisasjonen.    

    Kadettene vil gjennom emnet tilegne seg forskningsbaserte kunnskap som ligger til grunn for teknologien og materiellet som benyttes i militær sammenheng. Emnet tar også for seg den militære innovasjonsprosessen ved å se på samspillet mellom forsvarsforskningen og industrien. Dette belyser teknologiens utviklingsprosess og er med på å styrke kadettens forståelse av teknologi og teknologisk utvikling i sitt fremtidige virke som offiser.  

    Delemnet går over fire uker og vil benytte seg av klasseromsundervisning/nettforelesninger, seminarer og praktiske eksempler. Kadettene jobber i lag og gjennomfører hver uke «Tactical Decision Games» (TDG) relatert til ukens temaer for å skape forståelse om teknologi brukt i forsvaret. I slutten av hver uke legger lagene frem en presentasjon av ukes-spørsmålene gjennom en syntese som presenteres i plenum.  

    Læringsprosjekt:

    Militært lederskap og lederutvikling (MLLU) er gjennomgående i bachelorprogrammet dette emnet er en del av. I emnet jobber kadettene med tilhørende læringsprosjekter som avsluttes med et skriftlig arbeid som leveres inn. Innleverte læringsprosjekter inngår som arbeidskrav i emnene LED3201 Offiseren og ING3205 Ingeniøroffiseren.

  3. Obligatorisk arbeidskrav

    Obligatorisk arbeidskrav: Årlig test av fysisk, styrke og utholdenhet, i henhold til gjeldende krav for kadetter ved FHS BA militære studier, ledelse og landmakt.

    For kandidater med gyldig fravær på obligatorisk arbeidskrav kan andre vurderinger gjennomføres selv om ikke arbeidskravet er gjennomført. Sensur på disse vurderingene vil bli frigitt først når arbeidskravet er bestått.

    Vurdering

    Vurderingsform: Muntlig eksamen, individuell. Avsluttende eksamen for emne Kontekst landoperasjoner. Gjennomføres i henhold til Forsvarets høgskoles "Forskrift om opptak, studier og eksamen".

    Karakterskala: A-F

  4. Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene vil bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering.